Just another WordPress.com site

Шановні учні! Ці конспекти даються для того, щоб Ви могли ще раз прочитати, переглянути той матеріал уроку, який ми обговорювали на заняттях. Всі домашні завдання ми записуємо на уроці у щоденник або в зошит. Якщо ж учня не було на уроці, він може на сайті подивитися і взнати, що проходили ми на уроці і яке домашнє завдання.

З повагою
Тетяна Тадеївна 🙂

Ліцензування програмних продуктів

Вперше у світі комп’ютерну програму зареєстрували як об’єкт авторського права у листопаді 1961 р. в США. Але американці продовжували дослідження щодо доцільності застосування моделі авторського права до комп’ютерних програм, і лише у 1980 р. внесли відповідне доповнення до свого закону про авторське право.

Цікаво, що першим законом, який включив комп’ютерні програми до переліку об’єктів авторського права, у 1972 р. став Закон про охорону інтелектуальної власності, прийнятий у Філіппінах. У 1985 р. авторсько-правову охорону програм було встановлено у Франції, Німеччині, Японії, Великобританії; у 1987 р. – в Іспанії; а у 1988 р. – у Канаді. В Російській Федерації комп’ютерні програми стали охороняти на підставі спеціального Закону “Про правову охорону електронних обчислювальних машин і баз даних”, прийнятого у 1992 р.

В Україні комп’ютерна програма стала користуватись охороною з набранням чинності Законом України “Про авторське право і суміжні права” від 23 грудня 1993 р. № 3792-XII (далі – Закон про авторські права). Причому ст. 5 цього закону визначала комп’ютерну програму як один з видів літературних письмових творів.

Види ліцензій на програмне забезпечення:

Freeware – безкоштовні програми. Програми без обмеження на (некомерційне) використання. Охороняються авторським правом. Назву запропоновано у 1982 р. і зареєстрована як товарний знак першим головним редактором PC World і PC Magazine Ендрю Флюгельманом. Правда, слід пам’ятати, що відсутність ціни ще не означає, що виробник дозволяє її вільно поширювати, він може це і забороняти. І буває, що якась програма безкоштовна тільки для домашнього, некомерційного використання, а при використанні її в організаціях потрібно заплатити.

Shareware – умовно-безкоштовні програми. Клас комерційних програм з безкоштовним періодом використання. Вимагають оплати для повнофункціонального використання. Термін запропонований вперше у 1983 р. Бобом Уоллесом, одним з перших співробітників Microsoft. Різновид вперше застосовано у 1982 р. Джимом Кнопф, співробітником IBM. При такій моделі розповсюдження пропонується спочатку випробувати програму в дії, а потім оплатити її. Щоправда, “умовність” може лежати в дуже широких межах, від простого нагадування про необхідність заплатити за програму при кожному запуску до обмеженого терміну роботи і навіть блокування в неоплаченій версії найважливіших функцій, що робить неможливим використання програми за прямим призначенням.

Trial, trialware – пробне (оцінне) програмне забезпечення. Обмежено часом використання або кількісними характеристиками, а іноді й функціоналом. Як бачите, термін перетинається з Shareware. Схоже на crippleware для класу умовно-безкоштовних програм.

Demo, demoware – демонстраційні програми. Мають велику кількість обмежень. Основна мета – не пробне використання, а демонстрація можливостей. Помітно більш обмежене порівняно з trialware.

Adware – рекламно-орієнтовані програми. Без обмежень функціональності, але з примусовим показом реклами, яка може підвантажуватися через Інтернет без відома користувача. Зазвичай включають модуль фонового завантаження реклами, що таїть у собі небезпеку несанкціонованого дистанційного контролю комп’ютера. Антивірусні програми часто класифікують даний механізм як “троянського коня”.

Nagware, begware – основним обмеженням використання є примусове вікно діалогу, де повідомляється про те, що версія незареєстрована. Після оплати дане обмеження знімається. Ускладнює використання програми в пакетному режимі при автоматичній обробці інформації. Вперше даний різновид застосовано у 1983 р. Бобом Уоллесом.

Public domain – вільні програми. Без обмежень на модифікацію та використання. Не охороняються авторським правом.

Donateware, donationware – авторські програми. Для необов’язкової реєстрації програми потрібно сплатити пожертвування автору. Цей різновид вперше застосовано Ендрю Флюгельманом.

Open source – відкриті програми з вихідними текстами. Можуть накладатися обмеження на модифікацію та використання в комерційних цілях.

Linkware – автор програми просить вказувати посилання на сайті користувача, (якщо є) на свій сайт.
Cardware, postcardware – як компенсацію за надання програми автор просить надіслати йому листівку або електронний лист зі словами подяки. Ці листи використовуються авторами для реклами своїх робіт.

Liteware – “полегшений” варіант відповідної комерційної версії. Не обмежена часом використання, але обмежена функціоналом.

Hostageware – програми з функціональними, тимчасовими і кількісними обмеженнями. Розблоковуються після оплати.

Beerware – право на використання програми, а також отримання вихідних текстів в обмін на гроші, на які автор зможе купити собі пива. Цей різновид shareware вперше введено Джоном Брістором у 1987 р.

Careware, charityware – стягується збір на благодійні цілі, або безпосередньо автору, або за вказаною адресою.

Requestware – автор просить користувача щось зробити в обмін на використання програми (надіслати листівку або електронного листа з подякою, внести пожертви на благодійні цілі тощо). Різновиди: postcardware, careware.

Betaware – попередня (тестова) бета-версія комерційного або некомерційного ПЗ. Можна використовувати безкоштовно, але часто обмежується періодом тестування.

Commercial – комерційне програмне забезпечення, яке продається за гроші й захищено різними законами.

Scratch (Скретч) – динамічного візуального середовища програмування.

Скретч (Scratch) – нова мова програмування, яка дозволяє легко створювати власні проекти: анімаційні та інтерактивні історії, ігри, моделі та розміщувати їх в мережі Інтернет.

sk

Звичайно, більшість учнів не стане професійними програмістами, так само, як більшість із них не стане професійними письменниками. Але вивчення програмування дозволить учням більш повно і творчо самовиразитися, розвинути логічне мислення, зрозуміти роботу нових інформаційних технологій.

Залишити коментар